Brandkleppen en HVAC

Als leverancier van geavanceerde oplossingen voor de HVAC-sector, verstrekt Rf-Technologies in het kader van de CE-markering vrijwillig informatie over luchtdichtheid. De aeraulische eigenschappen van de Rf-t brandkleppen worden daarom getest tijdens de initiële testen en bij alle latere productietesten in de fabriek. Deze bewuste keuze is een bijkomende garantie voor de aerodynamische kwaliteiten van onze producten en van uw installaties. 

Hoogwaardige aeraulische eigenschappen staan garant voor energie-efficiëntie en akoestische prestaties. 

De brandklep is een onderdeel van het ventilatiesysteem. Perfecte integratie in een HVAC-systeem is dus belangrijk. Onze brandkleppen zijn daarom geoptimaliseerd om de lekkage van lucht maximaal te beperken en om anderzijds het drukverlies te minimaliseren. 

Luchtdichtheid 

De norm EN 1751 definieert verschillende ‘luchtdichtheidsklassen’ van brandkleppen volgens de omvang van lekkage. Om tot een klasse hoger te kunnen behoren, moet de lekkage van een product 3 keer lager zijn: de lekkage in een Klasse C systeem is 3 keer kleiner dan in een Klasse B-systeem. 

Dankzij een veelzijdig programma hebben we het productieproces van onze brandkleppen geoptimaliseerd om aan de strengste markteisen op het gebied van luchtdichtheid te voldoen: 

  • Productoptimalisering: bv. toevoeging van rubberen afdichtingen. 
  • Testomgeving: bijkomende investeringen in ultragevoelige, gekalibreerde uitrusting. 
  • Productieproces: willekeurige testen van individuele kleppen tijdens de productie. 

Vandaag beantwoorden alle Rf-t brandkleppen aan luchtdichtheidsklasse B of C (de hoogste klasse). 

Drukverlies

De lucht die door een brandklep stroomt, stoot op weerstand door de aanwezigheid van het klepblad, het smeltlood en eventueel een mechanische overbrenging in de tunnel. De nieuwste reeks Rf-t brandkleppen biedt een brandweerstand tot 120 minuten met klepbladen van amper 20 mm (ronde kleppen) of 25 mm (rechthoekige kleppen) dikte. Het smeltlood zit parallel aan het klepblad en de mechanische overbrenging bevindt zich volledig buiten de tunnel. Deze eigenschappen leiden tot een van de meest energie-efficiënte oplossingen die vandaag op de markt verkrijgbaar zijn.